9. Genieten van het leven

Tienermeisje dat geniet van muziek

Levensgenieters zijn gelukkiger en hebben meer zelfvertrouwen. Maar genieten, wat is dat eigenlijk? Het is aandacht hebben voor je ervaring (mindfulness) en kleine dingen weten te waarderen.
Dit is nummer 9 van de 12 geluksactiviteiten waarvan het effect volgens onderzoekster Sonja Lyubomirsky is aangetoond.

Genieten, hoe kun je dat nu vergeten?

Wie wil er nu niet genieten van de mooie dingen in het leven?

Dáár hoef je toch geen geluksoefening voor te doen?

Toch blijken we juist ons eigen genot nogal eens te vergeten.

Bijvoorbeeld als je hoofd vol zit met zorgen of met lijstjes van dingen die je nog moet doen. Dan kun je bijvoorbeeld zomaar even snel een maaltijd tussendoor naar binnen werken. Pas achteraf besef je dat je er nauwelijks iets van hebt geproefd. Niets lijkt meer voor de hand te liggen dan te genieten — maar, gek genoeg, vergeten we juist dat vaak!

Om te genieten heb je aandacht nodig
Wie intens kan genieten, is volgens onderzoek gelukkiger dan wie dat niet doet. Zo iemand heeft vaak óók meer zelfvertrouwen, is minder wanhopig of neurotisch en meer tevreden. We zien hier hetzelfde verschijnsel terugkeren als bij flow: genot gaat niet alleen om hetgene dat we meemaken of doen. Het is de kwaliteit van de ervaring, en de aandacht die we ervoor hebben, die er toe doet!

Hoe kun je meer van het leven genieten?
Geluksonderzoekster Sonya Lyubomirsky geeft een aantal adviezen om meer te genieten:

• schep genoegen in gewone gebeurtenissen,

• haal samen positieve herinneringen op,

• roep regelmatig positieve herinneringen op in je geest
(dit geeft bijv. nieuwe energie bij het oplossen van een probleem),

vier goed nieuws
(met een feestje of door er op een leuke manier samen bij stil te staan),

• sta open voor schoonheid en uitmuntendheid
(durf te bewonderen!),

• train jezelf dingen met aandacht te beleven,

• koester nu en dan je nostalgie
(wees daarbij niet bang voor bitterzoete herinneringen).

Terzijde: wat is de samenhang tussen al die oefeningen?
In haar boek ‘De maakbaarheid van het geluk’ bespreekt de gelukspsychologe al die oefeningen in detail. Maar… denkt geluksdoctorandus, tenzij je het verschrikkelijk leuk vindt om almaar weer nieuwe geluksoefeningen te doen, roept zo’n rijtje misschien ook een vraag op. Waarom juist deze oefeningen? Wat is de samenhang daartussen? (Behalve dat er voor elke oefening op basis van onderzoek wel wat valt te zeggen.) En zijn ze allemaal even belangrijk? Omdat Lyubomirsky daar weinig over zegt, zal geluksdoctorandus dat hier zelf proberen.

De essentie is volgens mij dat je aandacht hebt voor je ervaring. En wel voor àl je ervaringen. Dat kan natuurlijk alleen als je ook de kleine dingen in het leven waardeert (= belangrijk vindt). 

De crux is dus: het gaat om aandacht èn waardering. Pas als je iets waardeert, vind je het de moeite waard er aandacht aan te besteden.

Wandelend Verkeerslichtmannetje uit DDR (groen)

 

Volgende aflevering: Geluksactiviteit 10. Zet je in voor je doelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *