Gaat de Positieve Psychologie eigenlijk vooruit?

Reis aan de hand van 3 boeken door de geschiedenis van de Positieve Psychologie.

Drie bestsellers over Positieve Psychologie tussen 1980 en 2009

Daar sta je dan in de boekwinkel voor het schap ‘Psychologie’. Het ene na het andere boek belooft je een geweldige persoonlijke verandering ten goede. Serieus als ik ben, wil ik een wetenschappelijk verantwoord boek over Positieve Psychologie.
Dat maakt de selectie kleiner. Het verandert helaas niets aan de situatie dat ze allemaal hetzelfde lijken te beloven: “Stel dat ik hier twintig jaar geleden zou hebben gestaan”, denk ik. “Zouden al die boeken mij dan niet precies hetzelfde hebben beloofd.” En een verschrikkelijke twijfel bekruipt mij: “Zou de gelukspsychologie in al die jaren eigenlijk wel vooruit zijn gegaan?”

Ik besluit de proef op de som te nemen en drie boeken te kopen met een ruim verschil in tijdsafstand: 1980, 1990 en 2009. Precies in die volgorde ga ik ze lezen.

Daarmee, beste lezers, zijn de hoofdlijnen geschetst van het experiment dat ik in de komende blogs zal uitvoeren. Ik wil weten of gelukswetenschappers alleen maar elkaars ideeën overnemen en dat telkens weer met een nieuw sausje of een nieuwe invalshoek publiceren of dat zij met al hun onderzoek ook echt vooruitgang boeken.

Dat wil ik testen, niet op goed geluk, maar bij de beste geluksonderzoekers die er zijn. En het moeten boeken zijn die in dezelfde lijn van ontwikkeling staan. Dus van schrijvers die zelf vinden dat ze op elkaar voortbouwen. De drie titels die ik heb uitgekozen zijn:

1. Feeling Good, The New Mood Therapy van dr. David Burns. Het boek bevat een “wetenschappelijk bewezen behandeling zonder medicijnen voor depressiviteit” en dat klopt: het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat je van dit boek kunt opknappen. Het is dus een erkend voorbeeld van ‘bibliotherapie’ (genezing door boeken te lezen).

Dat niet alleen, Feeling Good is een “national bestseller” met inmiddels “more than three million copies in print” en de cognitieve gedragstherapie van Aaron Beck, die David Burns in dit boek toepast, wordt door de positieve psychologen zelf als een belangrijke voorloper beschouwd.

2. Learned Optimism, How to Change Your Mind and Your Life door Martin Seligman is de volgende. Het wordt op de achterkant aanbevolen door Aaron Beck, een teken van continuïteit met de stroming uit het vorige boek.
Seligman gaf destijds als voorzitter van de American Psychological Association een flinke stoot tot een bredere erkenning van de Positieve Psychologie.
Zijn vorige boek heette nog ‘Learned Helplessness’. Deze titel ‘Learned Optimism’ staat dus symbool voor zijn overstap van de ‘negatieve’, op het wegnemen van psychische klachten gerichte, psychologie naar de positieve, op groei en geluk gerichte, psychologie.

3. Positivity, Groundbreaking Research to Release Your Inner Optimist and Thrive door Barbara Fredrickson is het derde boek in de serie en verscheen negenentwintig jaar na het eerste. Het wordt op de voorkant aangeraden door… Martin Seligman! Bij de aanbevolen literatuur achterin het boek vinden we zowel ‘Feeling Good’ van Burns als ‘Learned Optimism’ van Seligman terug. Het is dus duidelijk dat deze drie geluksonderzoekers, ondanks hun leeftijdsverschil, in dezelfde traditie staan.

Dat is intrigerend. Want wat is nu eigenlijk het verschil tussen ‘goed voelen’ (boek 1), ‘optimisme’ (boek 2) en ‘positiviteit’ (boek 3)? En waarom zou het ene beter zijn dan het andere? Eerlijk gezegd, ik weet het (nog) niet. Ik hoop echt dat er niet alleen verschillen zijn, maar dat er ook sprake zal zijn van vooruitgang! En de grote vraag is natuurlijk: welke?

Wandelend Verkeerslichtmannetje uit DDR (groen)Deze korte reis door de geschiedenis van de Positieve Psychologie gaat verder met het boek Feeling Good van David Burns.

Dit bericht is geplaatst in Boekbespreking, Boeken over geluk, Positieve Psychologie met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *