Van aktetas naar gelukskoffer

Clara den Boer: “Omdat we in de toekomst andere leiders nodig hebben”

Clara-den-Boer-(Utrecht)Ze is blond, opgewekt en klein van stuk. Op het eerste gezicht vind ik haar vrolijke verschijning meteen passen bij iemand die gelukslessen geeft aan kinderen. Maar Clara den Boer heeft een andere achtergrond. Als psychologe geeft zij al jarenlang leiderschapstrainingen in het bedrijfsleven.
Het viel haar op wat veel managers van nu allemaal níet weten…

 

— en dáár wil zij met de lessen van Gelukskoffer graag wat aan veranderen. 

“Zulke simpele vragen komen niet aan bod”
In 2009 richtte Clara den Boer samen met Anke Appel Gelukskoffer op, een bedrijf met als kernproduct gelukslessen, die bijdragen aan een positieve emotionele ontwikkeling van kinderen. Samen met haar ga ik terug naar het begin, de allereerste aanleiding, die voortkwam uit haar leiderschapstrainingen:
“De meeste managers weten bijvoorbeeld heel goed welke factoren de omzet vergroten, merkte ik, maar op vragen als ‘wie ben je?’, ‘waar droom je van?’, ‘waar ben je goed in?’ konden ze vaak geen antwoord geven. Ik vroeg me af waarom het zo moeilijk kon zijn op zulke simpele vragen antwoord te geven.”
“En ik keek naar mijn zoon Timon van toen nog 11, in groep 7, en ik dacht: wat leert híj daar eigenlijk van?” Ook op Timon’s school kwamen dit soort vragen nauwelijks aan bod.

 “Het ontwerpproces is het allermoeilijkste”
De volgende stap – een cursus voor kinderen om juist wél naar jezelf te kijken en je af te vragen wat je leuk vind in het leven – lag voor de hand, maar je moet hem maar nemen. “Ik las alles wat los en vast zat over de positieve psychologie, jong leiderschap en sprak met veel vakgenoten, leerkrachten en directies van scholen, en niet te vergeten met kinderen!”

“Vervolgens moet je er lessen van maken… Je moet je concreet voorstellen hoe een leerkracht aan de slag gaat met thema’s als ‘geluk’, ‘de kracht van gedachten’, ‘zelfvertrouwen’ of ‘talenten’; naast rekenen, taal en aardrijkskunde.”

“Kinderen zijn hun eigen geluksprofessor”
Tegelijk gaat het (in tegenstelling tot andere vakken) maar een klein beetje over de leerkracht en wat die de kinderen vertelt, “want geluk komt van binnen naar buiten. Kinderen zijn hun eigen geluksprofessor. Het is dus aan leerkrachten veel meer om kinderen de juiste vragen te stellen dan om antwoorden te geven.”

Homepage-Gelukskoffer

Sneeuwbaleffect
Haar zus Anke hielp er vanaf het begin aan mee: “Anke is juriste. Zij is er heel goed in om dat wat ik bedacht heb, daadwerkelijk op aarde te krijgen.” Hun gezamenlijke droom werd: alle kinderen ‘lessen in geluk’.

Clara bedacht een indeling in zeven lessen en maakte een eerste opzet in de vorm van een Powerpoint-presentatie. Zij gaf de lessen eerst zelf. In plaats van voor een groep managers of ondernemers, stond ze nu opeens voor groep 8 les te geven. Daar kwamen positieve reacties op, en dat moedigde aan om door te gaan. Gaandeweg werd het een sneeuwbal.

Er kwamen andere (semi)vrijwilligers. Ze vonden een vormgever voor een lesboekje. Ze ontwierpen een ‘koffer’. (De kinderen krijgen aan het begin een blanco gelukskoffer, die ze daarna in hun eigen kleuren mogen beschilderen, want geluk is voor ieder mens anders.) De eerste school wilde het programma uitproberen. En daarna ging het verder.

Meer dan 12.500 kinderen op meer dan 300 scholen
Inmiddels hebben meer dan 12.500 kinderen op meer dan 300 scholen les ‘uit’ de gelukskoffer gehad. Er zijn meer dan 500 leerkrachten en coaches getraind om de gelukslessen te geven. Gelukskoffer vond sponsors, waardoor leerkrachten maar de halve prijs van de training betalen. Onder andere Kinderpostzegels, VSB Fonds, Triodos Foundation en Rabobank Foundation doen mee.

Naast de gelukslessen voor groep 7 en 8, is er sinds kort een serie voor groep 5 en 6.

En vorige maand won Gelukskoffer op een haar na de prijs voor beste social enterprise van 2015.

“Pap, zet je roze bril eens op!”
Clara den Boer bezoekt zelf graag de lessen “omdat er niets mooiers is dan met kinderen van gedachten te wisselen over geluk, zelfvertrouwen en toekomstsdromen.”

“Veel kinderen vinden het heerlijk dat zijzelf mogen invullen wat hun gelukkig maakt of wat zij graag willen. En dat dit dan automatisch een ‘goed antwoord’ is.”

Ze passen de gelukslessen ook toe in het dagelijks leven. “Als hun vader weer eens moppert, zeggen ze bijvoorbeeld: ‘Doe je roze bril eens op. Er is vast wel iets leuks gebeurd vandaag’.”

Sommige kinderen hebben er extra baat bij
Een thema apart is onderzoek. “Wij hebben met een bedrag van de Kinderpostzegels en KLM een klein wetenschappelijk onderzoek kunnen doen. Daaruit blijkt dat het programma inderdaad effect heeft en zelfs dat kinderen in achterstandswijken er extra baat bij hebben. Kinderen krijgen meer zefvertrouwen en het klassenklimaat verbeterde.”

De onderzoeken zijn echter nog op kleine schaal. “Bedrijfsmatig is onderzoek voor een kleine organisatie als de onze een crime. Het kost onevenredig veel geld en tijd. En dat terwijl wij allemaal mensen hebben, die graag met kinderen, geluk en ‘jong leiderschap’ bezig willen zijn!”

Waar blijven de mannen?
De Gelukskoffer draait lekker. Maar hoe nu verder?

“We zijn onevenredig veel tijd kwijt aan het werven van nieuwe scholen. Die gebruiken we veel liever om nieuwe leerkrachten en coaches op te leiden. We zijn nu op zoek naar samenwerkingspartners, die ons kunnen helpen bij het werven van scholen. Verder werken we veel met semi-vrijwilligers. Die stoppen er veel liefde in, maar we zouden ze liever betalen naar wat ze bijdragen. Het mag allemaal wat zakelijker.”

“En meer mannen… Het onderwijs is heel erg gespeend van mannelijke energie. Daar mag best wat bij!”

Meer over Gelukskoffer kun je hier lezen.

Clara den Boer doet mee aan de School voor Geluk als onderdeel van de Geluksroute Rotterdam. Op a.s. zondagmiddag 28 juni van 14.00 tot 16.30 uur vertelt zij samen met anderen over “Geluk in het onderwijs, waarom is het nodig? En hoe doe je dat?Toegang is gratis, maar van tevoren opgeven is wenselijk.

Dit interview maakt deel uit van de serie Samen de Gelukkige School van de Toekomst creëren. Het vorige interview ging over het Leer- en Veerkracht traject (Rinka van Zundert). Volgende keer: Jacquelien Boerefijn en Positief Onderwijs. Hier vind je een overzicht van de hele serie.

Dit bericht is geplaatst in Geluksinitiatief, Onderwijs, Opvoeding, onderwijs en kinderen, Positieve Psychologie met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Één reactie op Van aktetas naar gelukskoffer

  1. Pingback: Geluksvaardigheden effectief tegen daling welbevinden in onderwijs - GeluksdoctorandusGeluksdoctorandus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *