I’ve got a friend — en zijn naam is… Google

Ja, ik weet het. Niet iedereen zou samen met mijn vriend gezien willen worden. De gigantische hoeveelheid data die Google verzamelt, en wat hij daarmee doet, staan regelmatig in the spotlights. Maar deze kant van het verhaal mag ook wel eens worden gehoord.

Zonder Google of een andere zoekmachine zou niemand je vinden

Is Search Engine Optimisation een trukendoos of niet?
Toen ik begon met een eigen website had ik vaag gehoord over SEO, ofwel Search Engine Optimization. Er zouden cursussen, boeken en trucs voor zijn, allemaal om je website zo in te richten dat jouw site zo vaak mogelijk door de search engines (niet alleen Google, maar bijv. ook Yahoo en Bing) wordt gevonden en zo hoog mogelijk op de lijst aan de ‘zoekende’ mede-aardbewoner wordt gepresenteerd.

Google’s motto “Don’t be evil ” schept natuurlijk verwachtingen…
Uiteraard moest ik daar iets van afweten. Een van de meest aangename verrassingen was daarbij dat Google (en naar ik aanneem de meeste andere search engines, zoals Ask, Yahoo of Bing) oprecht geïnteresseerd is om degene die zoekt te helpen.
Voor mij betekende het: zolang ik maar goede informatie zou verschaffen, die antwoord geeft op wat mensen willen weten, is er een faire kans dat de pagina’s van geluksdoctorandus op een acceptabele plaats in de zoekladder zouden verschijnen.
De fameuze ‘updates’ van Google, zoals ‘Panda’ en ‘Penguin’ waar marketing managers over de hele wereld van wakker liggen omdat hun producten soms pagina’s naar onderen kukelen, waren dus niet iets wat ik had te vrezen. Integendeel.

Hoe kan ik meewerken met Google?
Sluwheid, listen en trucs, begreep ik, zijn dus niet nodig. Wat een opluchting! Dat wilde niet zeggen dat ik achterover kon leunen. Google beloont medewerking in de vorm van heldere titels en tussenkopjes, goede trefwoorden en samenvattingen etc.
Google doet bovendien zijn eigen werk. Hij controleert of de titels en de trefwoorden passen bij de rest van het verhaal. Hij kan inhoudelijk (denk ik) geen kwaliteitscontrole toepassen, maar heeft wel tal van andere controles om te zien hoe een verhaal in elkaar steekt, bijvoorbeeld of het zich op bronnen baseert, en hoe het zich verhoudt tot andere informatie.

Eén van de 7 miljard aardbewoners en toch gehoord!
Over hoe het precies in zijn werk gaat, daar zit voor buitenstaanders, ondanks alle SEO-deskundigen, nog steeds een sausje mysterie overheen. Het resultaat blijft bovendien iets onvoorspelbaars houden door de (soms grappige) beperkingen van ‘formules’ in plaats van menselijke beoordeling.
Maar als een internet-nieuweling, die als een van de 7 miljard aardbewoners (!) iets aan de wereld wil vertellen, mag ik niet over zijn medewerking klagen.

Geen mens die de straat op gaat, en toch…
Zo kan het gebeuren dat er op een regenachtige ochtend, zo’n dag dat er niets lijkt te gebeuren – laat staan iets wat aanleiding zou geven om geluksdoctorandus.nl op te zoeken –, er een voor een bezoekers komen binnendruppelen met uiterst menselijke vragen als:
– waarom tobben we eigenlijk?
– hoe een man steunen met tegenslagen?
– vriendelijk en behulpzaam zijn in de zorg?
– waarom maakt hulpvaardigheid gelukkiger?
– hoe kan de overheid zorgen voor geluk?

Of meer zakelijke, zoals:
– doel middelen schema maken?
– solidariteit ziektekosten?
– hoogleraar crisis geluk?

Boven Wikipedia staan in de zoekresultaten is toch wel een hele eer

              … nog vóór Wikipedia in de zoekresultaten staan, dat is toch een hele eer …

24/7 klaar om vragen te beantwoorden
Het aardige is dat de website rustig doorwerkt, ook al zit ik duimen te draaien of moet ik even de deur uit voor een boodschap.

Zo blijkt dat, zelfs zonder veel werving, het aantal bezoekers gestaag kan groeien. Om een idee te geven: er komen nu, in minder dan een half jaar, al honderden unieke bezoekers per maand en het aantal is stijgende. Per bezoekje verblijven mensen ruim 5 minuten op de site. Ze bekijken gemiddeld 2 à 3 pagina’s. Die groei dank ik voor een belangrijk deel aan Google.

Google houdt van verrassingen
Maar vriendschap kan saai worden, als die al te voorspelbaar is. Ik denk dat Google daarom af en toe iets doet wat ik niet verwacht. Zo blijkt een onverwachte topscorer onder de zoektermen te zijn: denker Rodin (of vergelijkbare woorden – terwijl geluksdoctorandus dan niet eens hoog op de lijst verschijnt). Wie daarna op deze site klikt, komt terecht op de pagina ‘Tob niet en vergelijk niet’, ofwel geluksactiviteit 3 uit de 12 geluksactiviteiten van Sonya Lyubomirsky. En, inderdaad, daar stáát een aardig gelukte afbeelding van De Denker. Veel van deze bezoekers zijn echter geen blijvers.

Mijn vriend heeft ten slotte ook zijn eigen manier om mij te plagen. Want typt iemand alleen maar het woord ‘geluk’ in, dan komt geluksdoctorandus – als een site die nog wel in het onderwerp is gespecialiseerd – nog steeds ver na ‘Juwelier Geluk’ uit Veenendaal en ‘Geluk Aardappelen’ uit Dodewaard.

Vond je dit een leuk verhaal en wil je wel eens wat meer lezen over geluk of over hoe deze site zich ontwikkelt, meld je dan aan (via de knop rechts boven) als gratis abonnee. 

Dit bericht is geplaatst in Geluk in de media, Over de site met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *