12. Zorg voor je lichaam

Zorg voor je lichaam is geluksactiteit 12, die op basis van onderzoek wordt aanbevolen door Sonja Lyubomirsky. Lichaamsbeweging en meditatie zijn beide goed tegen stress en maken ons gelukkiger. Ze hebben meteen effect. Op lange termijn is de invloed zelfs nog  een stuk groter. 

Eerlijk gezegd, vindt geluksdoctorandus zorg voor je lichaam niet echt een goede samenvatting van waar het onderzoekster Lyubomirsky bij dit advies om gaat. In feite gaat het hier namelijk om drie onderzoeksresultaten:

a. Van mediteren word je gelukkiger.

b. Van lichaamsbeweging word je gelukkiger.

c. Door te doen alsof je gelukkig bent word je gelukkiger.

Omdat haar boek met 12 geluksactiviteiten zo’n goed overzicht geeft van wat je in praktisch opzicht aan de gelukswetenschap kunt hebben, hebben we haar benaming voor beide gezamenlijk (zorg voor je lichaam) toch maar overgenomen.

a. Meditatie maakt gelukkiger
“Ik stond echt versteld”, zegt gelukspsychologe Lyubomirksy, “toen ik ontdekte hoeveel gecontroleerde studies er zijn uitgevoerd om meditatie te onderzoeken.”

Mediteren blijkt o.a. een gunstige invloed te hebben op iemands geluk, positieve gevoelens en zelfs cognitieve vermogens. Gezondheid neemt toe, terwijl stress en angstgevoelens minder worden.

Bij haar “favoriete meditatieonderzoek” werd de hersenactiviteit van mensen die mediteerden vergeleken met die van anderen (een controlegroep).
Wat bleek? Degenen die hadden gemediteerd vertoonden “een toegenomen activiteit in hun linker prefrontale cortex in vergelijking met rechts”.
Dit zal ons misschien niet veel zeggen, maar Sonya Lyubomrisky wel, want “dit bijzondere patroon van meer hersenactiviteit in de linkerhelft ten opzichte van rechts” wordt eveneens waargenomen bij… gelukkige en aanpakgerichte personen.

Daarmee vallen verschillende puzzelstukjes in elkaar:

Omdat de hersenpatronen bij ‘meditatie’ en ‘je gelukkig voelen’ op elkaar lijken, is het plausibel dat het eerste het tweede kan bevorderen — zoals weer blijkt uit ander onderzoek.

Hoe moet je mediteren?
Als meditatie zo effectief is, wil je misschien ook weten hoe je dit moet doen. Lyubomirsky legt dat in haar boek ook kort uit, maar hier vind je het apart beschreven op de webpagina ‘Mediteren’ (verderop in deze cursus).

b. Lichaamsbeweging maakt gelukkiger
Maar, zegt de geluksonderzoekster: “Misschien wel de meest effectieve, kant-en-klare geluksbevorderaar van alle activiteiten is: lichaamsbeweging.” Ook dit blijkt uit uitgebreid onderzoek.

Lichaamsbeweging kan soms net zo effectief zijn als medicijnen tegen (lichte) depressie. Het vermindert ook nog eens “angst en stress, vermindert de kans op talloze ziekten, bouwt onze botten, spieren en gewrichten op, verbetert de kwaliteit van leven en slaap, beschermt tegen cognitieve gebreken bij het ouder worden en helpt ons op gewicht te blijven.”
Kortom, we worden er niet alleen een stuk gelukkiger van, maar de kans is reëel dat we door ons regelmatig in beweging te zetten ook langer leven.

En dan gaat het niet om topsport of zware fysieke training, maar om minstens een paar keer per week een stevige wandeling, fietstocht of vergelijkbare inspanning.

Waardoor maakt bewegen gelukkiger?
Ten slotte vraagt Lyubomirsky zich af waar het hem in zit dat bewegen ons gelukkiger maakt. Dat heeft weinig te maken met de ‘endorfines’, die wel eens een ‘runner’s high’ kunnen veroorzaken. Het komt vooral door de algehele verbetering van je fysieke conditie.

Meer vitaliteit, meer geluk, zeg maar.

Psychologische oorzaken zijn echter ook belangrijk:

1. “De eerste is het gevoel van eigenwaarde en competentie”, dat je uit een gezond en fit lichaam kunt halen.

2. Ten tweede kan lichamelijke activiteit je een prettige geestestoestand opleveren. Misschien kom je daardoor wel in flow (geluksactiviteit 8). Maar het is op zijn minst “een positieve afleiding die zorgen en gepieker verdrijft” (geluksactiviteit 3).

Lyubomirsky ziet hierin een gedeeltelijke overeenkomst met de werking van meditatie.

3. Ook gaan lichamelijke activiteiten vaak gepaard met prettige sociale contacten
(geluksactiviteit 5).

Snel resultaat, en nog veel meer als je ermee doorgaat
Zowel bij mediteren als bij lichaamsbeweging kun je al snel een gunstig resultaat verwachten. Als je er daarna mee stopt, zal dit natuurlijk ook snel verdwijnen. Blijf je er mee doorgaan, dan bewerkstellig je echter veranderingen die nog lang zullen doorwerken.

c. Doe alsof je gelukkig bent, desnoods met botox
De laatste activiteit die Lyubomirsky ons aanraadt, zal menigeen verrassen: doe gewoon alsof je gelukkig bent!
Het onderzoek waarop ze dit baseert, is wat minder overtuigend dan in andere gevallen. Toch zit er wel wat in. Lichaam en geest zijn immers nauw met elkaar verbonden.

Wie met zijn lichaam, geluid en gelaatstrekken een bepaalde emotie uitdrukt, gaat die haast vanzelf ook voelen. (Dit is ook een van de redenen, zegt geluksdoctorandus, dat het ‘uiten van boosheid’ niet altijd leidt tot het verminderen ervan.)
Mensen die last hebben van het zogeheten syndroom van Möbius kunnen hun gezichtsspieren nauwelijks bewegen. Ze blijken daardoor óók veel moelijker emoties te kunnen voelen.
Evenzeer zie je soms dat mensen die ouder worden bepaalde emoties als het ware in hun gezichtstrekken vastzetten (bijv. in hun voorhoofdsrimpels of rond de mondhoeken).

Dan is er nog het voorbeeld van tien ernstig depressieve patiënten. Behandeling met geneesmiddelen, noch met therapie, kon hun depressie verhelpen. Als laatste poging kregen ze allemaal injecties met het spierverlammende botox in de rimpels op hun neusbrug, tussen de wenkbrauwen en iets daarboven. Kortom, de spieren waarmee ze anders de hele dag hun voorhoofd fronsden, werden tijdelijk uitgeschakeld. Het was nog maar een verkennend onderzoek, maar toch: “twee maanden later waren negen van de tien deelnemers niet langer depressief en de tiende was flink vooruitgegaan.”

Kortom, als helemaal niets anders helpt om gelukkiger te worden, kun je het altijd nog met een spuitje botox proberen. ;-)

De rode draad van deze drie adviezen is: zorg voor je lichaam, doe er iets mee! Of je het nu stil zet of in beweging, zo trek je de geest vanzelf mee.

 

Hiermee ben je aan het eind van deel 1 gekomen in de cursus ‘Geluk kun je leren’.
Je bent nu op de hoogte van de wetenschappelijke benadering voor een gelukkig leven. Psychologisch onderzoekster Sonya Lyubomirsky heeft de beschikbare onderzoeksresultaten in praktische adviezen voor 12 geluksactiviteiten vertaald. Ondanks een enkele kanttekening van geluksdoctorandus, heeft ze dat voortreffelijk gedaan. 

Tijd dus om ze in praktijk te brengen…

De cursus gaat binnenkort verder met ‘Een Oosterse kijk op geluk’.
Op het eerste gezicht zal die misschien heel anders lijken. Na een tijdje zul je  meer en meer overeenkomsten gaan zien. Meer zeg ik hier echter niet, dat ontdek je vanzelf wel.

Als je je aanmeldt voor de gratis nieuwsbrief van Geluksdoctorandus, verneem je vanzelf hoe het verder gaat. 

Ik ben benieuwd wat je van de cursus tot nu toe (d.w.z. vooral van de 12 geluksactiviteiten) hebt gevonden. Hieronder kun je dat laten weten.

4 reacties op 12. Zorg voor je lichaam

  1. Elbert van den Berg schreef:

    Prachtige verhandelingen, ik denk dat je de 12 geluksactiviteiten als rode draad in je leven supergoed kunt gebruiken maar om er alles uit te halen wat er in zit zul je de tekst en inhoud ervan goed moeten kennen.
    Mijn advies: hou de 12 geluksactiviteiten bij de hand en lees bv. iedere dag een activiteit, heb je ze alle 12 gelezen begin dan weer van voor af aan enz. enz.

    Dank voor het delen, Elbert.

  2. Ab van den Hazel schreef:

    Gedicht Ab van den Hazel op 29-3-2017: Geïnspireerd door deze site “wat is geluk?”

    Geluk is, een positieve kijk hebben op het leven,
    Of is geluk, dat je bepaalde idealen na kunt streven?

    Geluk is, de liefde van je leven te kunnen omarmen,
    Maar ook, iemand hebben om samen op te warmen.

    Gelukkig word je, als je een ander iets kunt geven,
    Of je bent gelukkig om alles dat je hebt mogen beleven.

    Ben je gelukkig met een goed gevulde portemonnee?
    Of pas als je de president bent van de US of A?

    Wees dankbaar voor alles dat het leven je biedt,
    Koester je relaties en zorg dat je van het leven geniet.

    Ga op in de flow en vergeet daardoor de tijd,
    Vergeven is goed en zorg dat je het piekeren vermijd.

    Kies een doel en handel daarbij doelbewust,
    Geloof en spiritualiteit stellen je vaak gerust.

    Zorg dat je voldoende lichaamsbeweging verricht,
    Blijf optimistisch en vooral op de toekomst gericht.

    Jouw geluk heb je deels zelf in de hand,
    Dus leef en zet je zorgen aan de kant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *