12 Geluksactiviteiten, waarvan het effect is bewezen

Met deze pagina begint de online-cursus over geluk, levenskunst en oosterse wijsheid die je op deze website kunt volgen. 

 

Geluksonderzoeker Sonya LyubomirskyAls er één wetenschappelijke autoriteit is, die het geluksonderzoek praktisch toepasbaar heeft gemaakt, is het Sonya Lyubomirsky wel. Zij is professor in de psychologie aan de universiteit van California en doet al meer dan 20 jaar onderzoek naar geluk. Haar kernvraag is: wat kun je zelf doen om gelukkiger te worden?

Duurzaam geluk, daar gaat het om
In 2007 verscheen van Lyubomirsky het boek ‘The How of Happiness’. In het Nederlands is dit vertaald als ‘De maakbaarheid van het geluk. Een wetenschappelijke benadering voor een gelukkig leven.’

Daarbij gaat het de onderzoekster niet om voorbijgaande momenten van levensgeluk – hoezeer zij ook aanraadt om die te plukken –, maar vooral om: duurzaam geluk. Minstens 40 procent van dit standvastige geluk hebben we in eigen hand. Rijk of slim hoef je er niet voor te zijn. Duurzaam geluk verwerven, doe je in de eerste plaats met je denkgewoonten en leefgewoonten. 

Begin met één activiteit
Vaak zijn onze denk- en leefgewoonten echter juist niet gericht op het bereiken van geluk. Daarom presenteert Lyubomirsky 12 geluksactiviteiten (waarvan het effect is aangetoond) die ons kunnen helpen bij het vergroten en het laten voortduren van ons geluksgevoel. Zij raadt aan om daaruit een van de activiteiten te kiezen die je het meest aanspreekt, en daarmee te beginnen.

  1. Toon dankbaarheid
  2. Cultiveer optimisme
  3. Tob niet en vergelijk niet
  4. Wees vriendelijk
  5. Koester sociale relaties
  6. Leer omgaan met tegenslag
  7. Probeer te vergeven
  8. Versterk flow-ervaringen
  9. Geniet van het leven
  10. Zet je in voor je doelen.
  11. Praktiseer geloof of spiritualiteit
  12. Zorg voor je lichaam

Je kunt deze 12 geluksactiviteiten ook via het menu vinden.

In welke richting maken we de meeste kans?

Lyubomirsky zegt dat geluk volgens onderzoek voor ongeveer vijftig procent afhankelijk is van je genen, voor ongeveer veertig procent van je levensstijl en je mentale instelling, en voor zo’n tien procent van je levensomstandigheden. Dus of je maatschappelijk succesvol bent of niet, of je een liefdespartner hebt of niet, of je gezond bent of niet, etc. — het bepaalt bij elkaar maar een klein deel van je geluk! Toch zijn dit laatste nu juist vaak de dingen waar we ons het meeste geluk van voorstellen en waar we ons het meest druk over maken …

Haar conclusie is dat we het grootste deel van onze tijd, van onze gedachten en van onze aandacht besteden aan dingen die ons maar een klein beetje gelukkiger maken.

Als je jezelf wilt motiveren om gelukkiger te worden, kom je niet om deze constatering heen. Het grootste deel van ons geluk bevindt zich in een andere richting dan de richting waarin we het nu meestal zoeken.

De 12 geluksactiviteiten hangen met elkaar samen, doordat ze ons, stuk voor stuk, helpen het geluk in een betere richting te zoeken (en dus met meer kans op resultaat).

Op de volgende pagina’s bespreken we de geluksactiviteiten één voor één. We hebben ze ontleend aan Lyubomirsky’s boek, maar beschrijven die hier in een stijl die bij de website past (veel korter en soms met aanvullingen). Wil je er meer over weten, dan is het de moeite waard Lyubomirsky’s boek ‘De maakbaarheid van het geluk’ (of in het Engels ‘The How of Happiness’) zelf aan te schaffen.

Als je de link onderaan volgt…
…loop je vanzelf langs alle stappen/pagina’s in dit submenu. Je kunt ze achter elkaar lezen of bijvoorbeeld elke dag een pagina verder gaan.

Ga nu verder naar: Geluksactiviteit 1. Wees dankbaar.